STRAH OD SLOBODE

Godine gospodnje 2016. još se jednom pokazuje da je zima jedno od godišnjih doba koje je preporučljivo za operacije i šok-terapije. Politička klima u Bosni i Hercegovini već desetljećima je mnogo opasnija od one prirodne, a svi znamo da je ova potonja u nekim bh gradovima postala opasna po život. Najnoviji eksperiment sarajevske političke i navodne medicinsko-ekspertske elite  (ekspertiza je tolika da se ljudi truju zrakom, nemaju vode, grijanja, osnovnih uvjeta za život i sve dok je vladavine eksperata tako će i biti) je nešto što i neupućenoj posmatračici govori da je riječ o još jednom slučaju kriminala, korupcije, nepotizma i mita. Ništa novo reći će cinici! To je BiH. Jeste, odgovaramo im. Međutim, jedno je bilo desetljećima gledati kako niču zgrade, kako se uništava sve što ima bilo kakav potencijal da bude dobro i bolje, ali kada se počnu zatvarati škole i bolnice, eh, tu već dolazimo do velikog i važnog, civilizacijskog pitanja: ko to još zatvara škole i bolnice? Gdje? U čijem interesu, pogotovo ako znamo da je Sarajevo grad koji svakim danom raste i broji sve više stanovnika/ca? Kome se grade te zgradurine i zašto? Osim stravičnih arhitektonskih rješenja, nelegalne izgradnje, prekrajanja urbanističkih planova, nelegalnih dozvola za gradnju- pored svega toga bh javnost se sada uvjerava da je najbolje rješenje zatvoriti nekoliko škola u Kantonu Sarajevo, zatvoriti Opću bolnicu- jer to je dio plana racionalizacije troškova i saniranja dugova u Kantonu. Mi pitamo (doduše samo retorički, jer znamo odgovore): zašto ne smanjite svoje plaće? Doprinose? Zašto ne štedite tamo gdje vas svrbi?

***

Njemački teoretičar i psihoanalitičar Erich Fromm prije više od pola stoljeća je napisao   studiju pod naslovom „Zdravo društvo“. Da ne bi bilo zabune, Fromm je više raspravljao o bolesnom društvu i bolestima društva nego li o zdravlju.  Pitanje od kojeg je Frommova društvena dijagnostika krenula glasi: može li društvo biti bolesno? Podsjećajući na osnovnu tvrdnju  kapitalnog Freudova djela „Civilizacija i njena nezadovoljstva“ on je krenuo od sasvim jasne pretpostavke: društva ne samo da mogu biti, nego jesu bolesna. Iako njegova se njegova studija bavi zemljama tzv. razvijenog Zapada, njena aktualnost još uvijek je zapanjujuća i potpuno primjenjiva na sve ono što se događa nama danas. Bilo bi stoga uputno vratiti se na početne premise te knjige i ukratko sumirati glavni argument. Najkraće rečeno, Fromm je kao jedan od centralnih pojmova svoje knjige postavio hegelijansko-marksistički pojam alijenacije (otuđenja). Premda ističe da pojam otuđenja nije ni u kom smislu sasvim nov i nepoznat (njemu prethodi pojam idolopoklonstva), razvojem kapitalizma- glavnog uzročnika društvene bolesti-  ovaj pojam ipak mijenja svoja obilježja, pri tome se uvijek na specifičan način odnoseći na ličnost humanuma. Suvremena društva (pisao je tada Fromm) obilježena su četverostrukom alijenacijom:
 „Otuđenje onakvo kakvo nalazimo u savremenom društvu je gotovo potpuno; ono prožima odnos čoveka prema: a) radu, b) prema stvarima koje troši, c) prema državi, d) njegovim bližnjima i prema sebi.“
Drugim riječima, u svakom od ovih primjera pojavljuje se ono što mađarski filozof György Lukács naziva reifikacijom, odnosno općim uvjetom otuđenja. Sva četiri prethodna uvjeta samo su dio iste slagalice- reifikacije. Naravno, zli jezici će upitati:  kakve veze sve to ima s nama u BiH? Kako govriti o otuđenju mogli bi upitati zli jezici kada mi ništa ne proizvodimo, kada je više od 50% radno sposobnog stanovništva nezaposleno? Kako reći bilo šta znajući da je BiHu trenutku kada je Fromm pisao svoju knjigu bila jedna od jugoslovenskih republika, u punom razvojnim zamahu i stvaranju uvjeta kvalitetne zdravstvene zaštite i njege. U tom, kako ga se danas naziva „mračnom i totalitarnom“ periodu bh historije, svi su imali pravo na javno dostupno i besplatno zdravstvo i obrazovanje

***

Odvajanjem od sredstava za proizvodnju otuđeni smo od vlastitog rada, stvari koje trošimo i na koje trošimo nisu vezane uz naše stvarne potrebe, nego su rezultat kapitalističkog imperativa za imanjem još!, država je postala instrument ostvarivanja kako pojedinačnih tako i korporativnih interesa koju i koje mi ne kontroliramo. Ovi interesi dakako nisu u službi dobrobiti svakoga od nas. Uslijed otuđenja i reifikacije jedni druge doživljavamo  kao topovsko meso odnosno kao stvari, te stoga ne djelujemo zajednički i solidarno, nego se prilagođavamo zakonima tržišta, proizvodnje i potrošnje. Kao rezultat, ljudski odnosi se pojavljuju kao odnosi među stvarima, stoga ne govorimo samo o ideološkim percepcijama, nego prije svega o naturalizaciji klasnog nasilja manjine protiv ili na uštrb većine. Internalizacija ovog nasilja kao druge prirode objašnjava fatalizam, konformizam, strah, ravnodušnost, kompetitvnost, beznadežnost i indiferentnost ljudi koji savršeno sve znaju, a ipak čini se ne reagiraju, upravo zato jer je reifikacija došla do svog ekstremnog stadija.




***
Valjalo bi stoga reći koju o uštedama i planu racionalizacije, kako ga nazivaju eksperti i eskpertice KS.  No prije svega toga javnost je potrebno obavijestiti da je zatvaranje škola i bolnica odgovor ili preciznije kazano ustupak vladajućih i ispunjavanje famoznog Kompakta za rast i razvoj. Tako, naime, vladajući kod nas vide rast i razvoj- kao navodnu uštedu koju planiraju ostvariti zatvarajući javne institucije poput škola i bolnica. Preporuke EU komisije, raznih ambasada i inih oni su spremno odlučili ispuniti kao pokorni đačići koji će za svoju poslušnost biti obilato nagrađeni. Naravno, biti će nagrađeni pa nagrađivati novim građevinskim dozvolama preko kojh će prati pare i izvlačiti profit,  novim urbanističkim planovima i rješenjima za čiju će se realizaciju na tenderima poslovi dodjeljivati badžama, kumovima, jaranima, amidžićima, tetićima....biti će nagrađeni pretvorbom i privatizacijom školske imovine u građevinsko zemljište i gradnjom novih dijelova bolničkog kompleksa na Koševu. Svi smo to naučili, ali izgleda da se historija stvarno prvi puta pojavljuje kao tragedija, drugi put kao farsa.

Odavno je postalo suvišno nabrajati sve zločine koji stoje sakriveni iza onih ratnih. Međutim, sada tek postaje jasno da iza fasada rata stoje fasade profita i političke ekonomije. Tragični smisao rata očito nas je promašio. Nismo naučili ništa, osim da šutimo, trpimo svoje, jer tako je najbolje. Strah i neznaje uvukli su nam se u kosti, iz kuća smo počeli izlaziti malo i rijetko, druge ne gledamo, još manje trpimo. Prosto smo oboljeli od raznih društvenih poremećaja, ali uprono negiramo da imamo problem. I sve bi se to nekako dalo podnijeti da sada na red i u pitanje nisu došla dva krucijalna stuba svakog društva- obrazovanje i zdravstvo. Umjesto da politike tranzicijskih lešinara jednom za svagda pribijemo na stub srama, mi im otvaramo prostor da totalno završe ono što nije porušeno ni u ratovima. Nikako da naučimo lekciju da je idealiziranje svoga ujedno i njegov zaborav, nipošto očuvanje nekakve historije, pamćenja i kojekakvih identitarnih žabokrečina.

***

Unatoč velikom broju studija koje ukazuju na dugoročno negativne efekte mjera štednje po zdravstveni i obrazovni sustav, u BiH se mjere štednje (racionalizacija) predstavljaju kao mjere oporavka opterećenog i zaduženog javnog sektora. Na europskim primjerima (da ne idemo dalje) smo mogli vidjeti šta se događa sa društvima u kojima ovakva vrsta racionalizacije postaje dijelom općeg političkog konsenzusa. Pri tome je važno znati da mjere štednje, pardon, racionalizacije, manje pogađaju dobrostojeće članove društva, odnosno one sa većim prihodima. Drugim riječima, mjere racionalizacije su klasno određene i kao takve ih treba razumjeti. Ono što će uslijediti bit će horor koji će najsiromašniji najviše osjetiti na svojoj koži, jer je jedna od posljedica racionalizacije, pardon štednje, ta da se uslijed rezanja javnih troškova, troškovi prenose na obitelj ili neki oblik lokalne zajednice. Budući da znamo kakvo je stanje lokalnih zajednica u BiH (otprilike nikakvo) i budući da više od polovice građana BiH živi u siromaštvu, sa prosječnim plaćama koje ne mogu pokriti niti mjesečne režije, a isto je i sa penzijama,-  sasvim je (ne)opravdano pitanje je ko će i kako pokriti ove troškove? Odgovor je sasvim jasan- troškovi se ne mogu pokriti i lijek će biti mnogo skuplji od prvobitno predloženog rješenja nametnutog tzv. racionalizacijom. Sa druge pak strane, čak i ekonomisti upregnuti u održavanje sistema i statusa quo upozoravaju (one sa većim prihodima i primanjima) da će troškovi njihovog života uslijed svega navedenoga porasti. No, bh političke elite to ne zanima- oni imaju rješenje- povećavati svoje prihode ad infinitum. No postoji i loša beskonačnost, a znamo kako je ista do sada završavala. O tome nekom drugom prilikom.
Ostaje nezapamćeno da je neko društvo u historiji napredovalo zatvaranjem škola i bolnica, a budući da iz historije nešto možemo naučiti- sa sigurnošću možemo reći da neće ni bosanskohercegovačko. Rezovi u javnom sektoru dovest će do još ozbiljnijih problema, kao da ovi već postojeći nisu alarm ne za uzbunu, već za općenarodni ustanak. Valjalo bi podsjetiti da je za vrijeme „mračnog i totalitarnog“ perioda Jugoslavije obrazovanje, kao i zdravstvo, ne samo bilo besplatno, nego se u to ulagalo, sistemski i ciljano. Mjere štednje, pardon, racionalizacije, (što smo mogli vidjeti na primjeru Grčke)[1] dovest će do iseljavanja obrazovanog kadra u koji je država uložila javni novac, do depopulacije, smanjenja osoblja i medicinski nephodnih troškova, do nestašice lijekova i potpunog rasula u pokušaju ionako bijednog krpljenja uništenog društva. Pri tome će se opće zdravstveno stanje stanovništva pogoršati, u situaciji gdje je ionako gotovo svaki član društva obolio od neke vrste PTSP-a. Treba li spominjati da je malo vjerovatno da će sve ovo otvoriti nova radna mjesta?

Za kraj: da, potrebne su nam promjene. Potrebno je obrazovanje koje neće već od vrtića biti zasićeno vjeronaukom, identitetom, svojima i njihovima. Potrebno nam je obrazovanje koje će odgajati djecu koja će misliti, obrazovanje koje će njegovati kritičko mišljenje, obrazovanje koje će biti zasnovano na nekim kriterijima jer je sasvim očito da smo sve kriterije izgubili.  Obrazovanje u kojem će se naći mjesta ne za djecu, tetiće, amidžiće, daidžiće i ine, nego za one koji će usmjeravati kritičko mišljenje i svoje znanje usmjeriti na ponovno imaginiranje i stvaranje. Potrebno nam je obrazovanje koje neće biti „tamnica duha i trulež“, nego nada u novo, bolje. Da, potrebno nam je zdravstvo, ali ono koje će i liječiti i brinuti se o svima. I naravno, treba li reći- besplatno. Na usluzi onima kojima je je oduzeto sve. Umjesto mjera racionalizacije, predlažemo njihovu aboliciju i početak stvaranja istinski zajedničkog, socijalnog, pravednog i nepatvorenog društva u kojem će umjesto formalne vladati materijalna jednakost.
Omnia sunt communia!






[1] http://www.counterpunch.org/2015/07/28/effect-of-greeces-economic-crisis-on-public-health/

Popular posts from this blog

O Palestini, opet i još jednom

​Rehabilitacija? O manjku i višku

Antifašistički front žena, osamdeset godina poslije. U’koja smo doba?