Od discipline do fleksibilizacije? Ponovno iščitavanje Foucaulta u sjeni globalizacije
Nancy FRASER
Od discipline do fleksibilizacije? Ponovno iščitavanje Foucaulta u sjeni globalizacije[1]
Michel
Foucault bio je veliki teoretičar
fordističkog načina društvene regulacije. Pišući na vrhuncu postratne
keynesijanske države blagostanja, naučio nas je da vidimo mračnu stranu čak i
njenih najhvaljenijih dostignuća. Gledane njegovim očima, društvene usluge
postale su disciplinarni aparati, humanističke reforme pretvorile su se u
panoptičke režime nadziranja, mjere javnoga zdravstva postale su mjesta
nametanja biomoći, a terapeutske prakse instrumenti potčinjavanja. Iz njegove
perspektive, komponente postratne socijalne države konstituirale su zatvorski
arhipelag disciplinarne dominacije, čija je podmuklost proizlazila upravo iz
činjenice da je bila samonametnuta.
Sigurno da sâm Foucault svoj projekt nije mislio kao anatomiju
fordističke regulacije. Postavljajući širi opseg za vlastite dijagnoze, radije
je disciplinarnu moć povezivao sa samom “modernošću”. A isto je učinila i
većina njegovih čitatelja, uključujući i mene. To je rezultiralo raspravama
koje su nastojale ispitati nije li foucaultovska slika modernosti premračna i
jednostrana i ne zanemaruje li njene emancipatorne tendencije.
Danas, međutim, okolnosti nalažu podrobnije iščitavanje. Ako
za sebe sada vjerujemo da stojimo na ivici nove, postfordističke epohe
globalizacije, onda bismo Foucaulta trebali iščitavati u tom svjetlu. On tada
prestaje biti tumač modernosti per se
i postaje teoretičar fordističkog modela društvene regulacije zahvaćajući,
poput Minervine sove, njenu unutarnju logiku u trenutku njene historijske
iznurenosti. Iz ove perspektive, važno je uvidjeti da su njegova velika djela koja se bave
društvenom analizom: “Historija ludila u doba klasicizma”, “Rađanje klinike”, “Nadzirati
i kažnjavati” i “Historija seksualnosti I” napisana 1960-ih i 1970-ih, nakon
što su zemlje OECD-a napustile Brenton Woods sporazum, međunardoni finansijski
okvir koji je osiguravao nacionalni keynesijanizam te tako omogućio državu
blagostanja. Drugim riječima, Foucault je mapirao konture disciplinarnog
društva u trenutku kada se tlo ispod njega raspadalo. Premda tek sada,
naknadno, postaje jasnim da je ovo istovremeno bio trenutak u kojem se rađalo ono što će naslijediti
disciplinu. Lako je uvidjeti ironiju: bez obzira zovemo li ga postindustrijsko
društvo ili neoliberalna globalizacija, novi režim usmjeren ka “deregulaciji” i
“fleksibilizaciji” bio je na pomolu, baš u vrijeme kadaje Foucault koncipirao
disciplinarnu normalizaciju.
Naravno, čitati Foucaulta na ovaj način znači
problematizirati njegov značaj za sadašnjost. Ako je on teoretizirao
fordističku regulaciju, kako se onda njegova dijagnoza vezuje uz postfordizam?
Da li je njegovo razumijevanje disciplinarnog društva stvar prošlosti? Ili, pak,
regulatorna gramatika fordizma podrazumijeva neoliberalnu globalizaciju? U
onome što slijedi, istražiti ću pitanja poput ovih, istovremeno se ograđujući
od obje ove hipoteze. Predlažući treću, “transformacionističku” interpretaciju,
tvrdim da dok postfordistički model društvene regulacije u nastajanju dovoljno
odstupa od fordističkog kojim se sprečava prosto proširenje Foucaultove analize
discipline, ta analiza ipak može poslužiti za njeno razjašnjavanje. Preciznije,
može nas inspirirati da kreativno transformiramo foucaultovske kategorije kako
bismo obuhvatili nove oblike “guvernmentalnosti” u eri
neoliberalne globalizacije.
1.
Konceptualiziranje
fordističke discipline
Konceptualizirati disciplinu kao fordistički način društvene
regulacije znači spojiti foucaultovske i marksitičke kategorizacije. Da li bi
se sam Foucault složio s ovim združivanjem pitanje je o kojem bi se uveliko
dalo raspravljati, budući da u tekstovima možemo pronaći utemeljenje za
pozitivan i negativan odgovor.
Ovdje, međutim, prelazim preko ovog pitanja, budući da moja namjera nije da budem odana Foucaultu.
Zapravo, riječ je o tome da ga nastojim historizirati, baš kao što je i on sam
nastojao historizirati mnoge druge, među kojima i samoga Marxa. U mojem, kao i
u njegovom nastojanju, historizacija znači rekontekstualizaciju, ponovna
iščitavnja tekstova u svjetlu kategorija i problema koji nisu bili dostupni
njihovim autorima. To će reći da ću mu u ovome smislu ipak biti vjerna.
Dakle: disciplina kao fordistički način društvene
regulacije. Dopustite da krenem sa razvijanjem značenja te hipoteze tako što ću
objasniti šta ja podrazumijevam pod fordizmom. U mojoj upotrebi “fordizam” se
odnosi na period “kratkog dvadesetog stoljeća”, od Prvog svjetskog rata do pada
komunizma. U ovom periodu kapitalizam je
generirao poseban način akumulacije, zasnovan na masovnoj industrijskoj
proizvodnji, masovnoj potrošnji roba i vertikalno integriranoj korporaciji. No,
fordizam nije bio naprosto stvar ekonomije. Točnije, fordistički mehanizmi akumulacije
bili su otjelovljeni u oslabljivanju okvira odgovornih za društvenu, kulturnu i
političku regulaciju te ovisni o istima. U zapadnim zemljama, jedan od takvih
dogovora bio je dogovor o obiteljskoj plaći, koji je tržišta rada povezao s
nastajućim rodnim normama i obiteljskim formama, istovremeno potičući
usmjeravanje ka privatiziranoj kućnoj potrošnji. Drugi je bio rastuća
potrošačka kultura, nagoviještena kroz oglašivačku industriju, masovne medije i
masovnu zabavu. Značajno je to da se neke od najkarakterističnijih institucija
fordizma na Zapadu nisu u potpunosti razvile sve do završetka Drugog svjetskog
rata: “klasni kompromis” koji je rad inkorporirao i postavio na mjesto jednog
od glavnih igrača nacionalih politika; keynesijanska država blagostanja koja je
stabilizirala nacionalna tržišta i omogućila socijalna prava nacionalnim
građanima; i kao što je spomenuto gore, međunarodni finansijski sustav koji je
omogućio nacionalno-državno upravljanje nacionalnim ekonomijama. Konačno, kao
što ove posljednje točke pokazuju, fordizam je bio međunarodni fenomen
organiziran duž nacionalnih linija. Disproporcionalno donoseći korist bogatim
državama sjevernog Atlantika, u isto vrijeme oviseći od kolonijalnog (i kasnije
postkolonijalnog) rada i materijala, poticao je nacionalne aspiracije i
institucionalne forme u trećem svijetu, čak i dok je usporavao razvoj
ekonomskih i političkih kapaciteta potrebnih da bi se one realizirale. Središnje
mjesto također su zauzimali antifašizam i antikomunizam. U stoljeću doslovce
beskrajnih oružanih sukoba i hladnih ratova, fordističke su države privatnu
industriju odlučno uvezale s javno finansiranom vojnom proizvodnjom, dok su
istovremeno stvarale međunarodne organizacije koje su se obavezivale da će
poštivati njihov nacionalni suverenitet. Rezultat toga bila je višeslojna
društvena formacija. Historijski specifična faza kapitalizma, no ipak ne samo
ekonomska kategorija, fordizam je bio međunarodna konfiguracija koja je masovnu
proizvodnju i masovnu potrošnju učvrstila u nacionalnim okvirima.
Kakve veze ovako shvaćen fordizam ima sa Foucaultom? Kako
bismo uspostavili vezu, moramo pretpostaviti da fordizam nije bio samo sklop
međusobno prilagođenih institucija. Moramo
radije krenuti od teze koja tvrdi da se u osnovi tih institucija nalazio
osobit sklop regulatornih mehanizama iz kojega su one crpile zajedničko načelo.
Naširoko raspoređene kroz cijelo društvo, ove tehnike malih razmjera koordinacije
organizirale su odnose na “kapilarnom” nivou:
u tvornicama i bolnicama, u zatvorima i školama, u agencijama države
blagostanja i privatnim kućanstvima, u formalnim udrugama civilnog društva i
neformalnim dnevnim interakcijama. Kao “mikropolitički” dvojnici fordističke
akumulacije, ove prakse guvernmentalnosti otjelovile su zasebnu “političku
racionalnost”. Regulatorna gramatika fordizma, nesvodiva niti na raison d'etat, niti na univerzalni
instrumentalni um, operirala je duboko ispod zapovjednog nivoa. Ipak, bila je
jednako daleko od “tradicionalne” društvene regulacije normama i vrijednostima.
Organiziranjem pojedinaca, raspoređivanjem tijela u prostoru i vremenu,
koordiniranjem njihovih snaga, prenošenjem moći među njima, ovaj način
guvernmentalnosti odredio je osnovne društvene odnose u skladu s ekspertski
osmišljenom logikom kontrole. Ishod je bio historijski nov način društvene
regulacije – fordistički model prilagođen nacionalno omeđenim društvima masovne
proizvodnje i masovne potrošnje.
Do sada sam skicirala ideju fordističke regulacije u
apstraktnom smislu. Sada je potrebno popuniti njen kvalitativni karakter. Koja
je vrsta guvernmentalnosti zapravo odgovarajuća fordizmu? Šta sačinjava
specifičnost njenih karakterističnih zapovjednih mehanizama i političke
racionalnosti? Odgovore, mislim, možemo pronaći u Foucaultovom razumijevanju
disciplinarne biomoći. No, ova tvrdnja pred nas postavlja velike poteškoće. Šta
je to u foucaultovoskoj disciplini izričito fordističko? Štoviše, kako
razumjeti činjenicu da je Foucault mnoge
od definirajućih momenata discipline locirao u period dugo prije dvadesetog
stoljeća – u medicinske reforme prosvjetiteljstva, u panoptikon J. Bentahama i
upotrebu statistika o stanovništvu devetnaestog stoljeća? Konačno, kako ćemo razumjeti činjenicu da je Foucault svoju analizu discipline
ipak implicitno situirao u odnosu na
sponu nacionalno/internacionalno, iako nikada nije tematizirao problem
razmjera?
Počnimo s historijskim problemom: jamačno je istina da je
Foucault porijeklo discipline pratio sve do osamnaestog i devetnaestog
stoljeća. No, također je tvrdio kako piše “historiju sadašnjosti”. Zbog toga
smatram kako je opravdano da njegove rane materijale čitamo
kroz prizmu genealogije (njegova riječ). Klinika i zatvor se u tom
slučaju čine kao rani i još uvijek
izolirani poligoni za regulatorne prakse koje su tek mnogo kasnije, u
dvadesetom stoljeću, postale potpuno razvijene, operativne i hegemonijske. U
ovakvom čitanju, koje bismo mogli potkrijepiti citatima iz teksta,
disciplinarno društvo se pojavilo kao zaseban faktor tek nakon opće difuzije
tehnika kojima se ovladalo mnogo ranije,
kroz posebne disperzirane institucije. Tek s pojavom fordizma, disciplina postaje opća i emblematska za društvo u
cjelini.
Ova hipoteza ne samo da je historijski plauzibilna, nego nam
nagovještava i dva bitna problema povezana s naša druga dva pitanja:
kvalitativni karakter fordističke guvernmentalnosti i problem razmjera. Ona
naročito ukazuje na tri definirajuća obilježja tog načina društvene regulacije,
sada interpretirane kao foucaultovske discipline: totalizacija, društvena
koncentracija unutar nacionalnih okvira i samoregulacija. Dopustite da svaki
pojasnim zasebno, pri čemu se u velikoj mjeri oslanjam na primjere iz SAD-a,
analizirane i objašnjene foucaultovskim
pojmovima.
Prvo, fordistička disciplina je bila totalitarizirajuća,
usmjerena ka racionaliziranju svih važnijih aspekata društvenog života,
uključujući i mnoge koji ranije nisu bili predmetom deliberativne organizacije.
Vođeni strašću za kontrolom, menadžeri Henryja Forda su pod pretpostavkom da
radne navike počinju u kući, nastojali racionalizirati ne samo tvorničku
proizvodnju, nego i obitelj i život u zajednici
svojih radnika. Slično ovome,
američki su reformisti (mladi i u dvadesetim godinama) počeli graditi općinske,
državne i federalne regulatorne agencije čiji je cilj bilo osiguravanje javnog zdravstva
i sigurnosti. U istom periodu zabilježena je proliferacija kodificiranih tijela
racionalizacije društvene ekspertize: priručnici o dječijem odgoju, menadžment kućanstva
(“kućna ekonomija”), društveni rad (case
work), psihoterapija (medikalizirana i dostupna širim slojevima društva) i
industrijska psihologija, da imenujemo samo neke. Kasnije su se pojavile
posebne, dobno usmjerene kontrolne agancije, tjelesni režimi (priručnici za
seks, programi prehrane i rasporedi za tjelovježbu). Čini se da u kampanji
potčinjavanja svega racionalnoj kontroli niti jedno društveno polje borbe nije
bilo zabranjeno. Fordistička strast za planiranjem svega izraz je pronašla
čak i u utopijskim fantazijama masovne kulture, posebice iscrpnim sinhroniziranim
napjevima holivudskih filmova.
Ako je fordistička disciplina bila totalizirajuća, ona je
ipak bila – i to je njeno drugo definirajuće obilježje – društveno koncentrirana unutar nacionalnog okvira. Kako je stoljeće
odmicalo, razne, prethodno neprimjetne discipline konvergirale su unutar novog
društvenog prostora u okvirima nacionalne države. Ono što su i Hannah Arendt i
foucaultovac Jacquesa Donzelot nazvali “društveno” bila je čvrsta veza preklapajućih aparata, unutar kojih su
institucije društvene kontrole postale međusobno povezane.
Unutar polja društvenog, sfere industrijskih odnosa, socijalnog rada, kaznenog
pravosuđa, javnog zdravstva, preodgoja, psihoterapije, bračnog savjetovanja i obrazovanja
postale su međusobno propustive, pri čemu se svaka od njih pozivala na isti
izvor racionalizirajućih praksi, dok je istovremeno razrađivala vlastite
varijacije proizašle iz zajedničke gramatike guvernmentalnosti. U nekim
zemljama, uključujući i Foucaultovu Francusku,
disciplinarna srčika bila je u velikoj mjeri provincija nacionalne
države; u drugima, kao što je SAD, nevladine agencije su igrale važniju ulogu,
nadomještajući državne aparate. Međutim, u svim slučajevima društveno je
povezano s nacionalnom državom. Premda Foucault nije eksplicitno tematizirao pitanje
razmjera, njegovo je razumijevanje pretpostavljalo kako je disciplinarni
poredak nacionalno ograničen. Iz njegove perspektive, nacionalno-društveno je
bilo nulta točka fordističke regulacije, zona njene najbujnije razrade i
odskočna daska za njenu daljnju difuziju. Upravo se iz ove zone fordistička
disciplina kretala prema vani, neprimjetno se šireći duž nacionalnog društva.
Ipak, društvena koncentracija nije podrazumijevala i vertikalnu hijerarhiju, u
kojoj zapovijedi jednosmjerno idu od vrha tradicionalne piramide prema dolje.
Prije bi se moglo reći da su disciplinarni aparati opstajali jedni uz druge u
prostoru nacionalno-društvenog, a njihovi
zastupnici su u jednakoj mjeri i sarađivali i natjecali se. Njihov milje
je bio milje profesionalizma srednje klase, unutar kojeg su praktičari uživali
priličnu diskreciju, čak i onda kada su njihove aktivnosti bile visoko
racionalizirane. Rezultat je bio taj da su disciplinarne moći bile društveno
koncentrirane ali ipak horizontalno raspoređene unutar nacionalnih okvira.
Dakle, baš kao što je Foucault insistirao, fordistička disciplina je istovremeno
bila i sistematska i “kapilarna”.
Treće važnije obilježje fordističke discipline slijedi iz prethodna
dva: ovaj način društvene regulacije većinom je funkcionirao na principu individualne samoregulacije. To je bilo
originalno značenje fraze “društvena kontrola”, koju američki sociolog Edward
Ross skovao 1907. godine kao demokratsku alternativu hijerarhiji i izvanjskoj
prisili. Kao što je i Foucault naglasio, zagovornici društvene kontrole
nastojali su poticati samoaktivirajuće subjekte sposobne za unutarnju samovladavinu.
Predskazujući da će takvi subjekti biti racionalniji, kooperativniji i produktivniji
od onih direktno potčinjenih izvanjskom autoritetu, fordistički reformatori
osmislili su nove organizacijske oblike i prakse upravljanja. U uredima,
tvornicama i agencijama socijalnih službi, supervizori su bili pozivani da
slušaju radnike i klijente, usvajaju njihove inpute i uvećavaju njihov opseg
autonomnog djelovanja. Na strani ponude, u međuvremenu, dječiji psiholozi,
edukatori, i stručnjaci za odgoj djece predložili su da reformiraju prakse za
socijalizaciju djece. Želeći odgojiti buduće autonomne, samoregulirajuće
građane, pozivali su majke da doje kad god to djeca zatraže, očeve da se
odreknu tjelesnog kažnjavanja, učitelje da potiču znatiželju i da obrazlože
logičke principe iza svakog pravila. Najrazličitije prakse, od bračnog
savjetovanja do izricanja zatvorskih kazni na neodređen vremenski period,
morale su biti regulirane prema sličnim zahtjevima. Krajnji cilj bio je “subjektivirati
” pojedince, potaknuti pojezikovljenje njihovih unutarnjih procesa kao načina
kojim se oni drže odgovornima za te procese, čime se uvećavaju njihove
sposobnosti samokontrole. Učinkovito
regrutirajući pojedince kao aktere društvene kontrole, istovremeno
promovirajući njihovu autonomiju, fordistička disciplina nastojala je izvanjsku
prisilu zamijeniti unutarnjom samoregulacijom.
Fordistička je disciplina generalno bila totalitarizirajuća,
društveno koncentrirana unutar nacionalnog okvira i orijentirana ka
samoregulaciji, što je rezultiralo oblikom guvernmentalnosti koji je uveliko
prevazilazio granice države, čak i kad je ostala nacionalno omeđena. Široko
rasprostranjena kroz nacionalna društva, produktivna za razliku od represivne,
racionalna za razliku od karizmatične, mobilizirala je “korisna (ako ne u
potpunosti docilna) tijela” u nacionalno omeđenim društvima masovne proizvodnje
i masovne potrošnje.
Sigurno je da se ovome kvazi-foucaultovskom razumijevanju
fordističke regulacije može uputiti mnogo zamjerki. Jedan od razloga je taj što
pretjerano osuđuje fordizam te zanemaruje njegove progresivne i emancipatorske
aspekte. Osobito se to odnosi na olako odbacivanje individualizirajućeg,
potčinjavajućeg aspekta socijalne kontrole, ishitrenu težnju da se njeno
insistiranje na poticanju autonomije svede na puko normalizirajuće
discipliniranje. Konačno, zapetljan je u performativnu kontradikciju, jer
svoju kritičku moć crpi iz samih humanističkih
normi, prije svega autonomije, koju istovremeno želi raskrinkati. Premda sam i
sama u prošlosti Foucaultu upućivala slične kritike, premda ih još uvijek
smatram relevantnima, ovdje neću raspravljati o njima. Ovdje radije upućujem na
drugi problem: odnos između discipline i postfordizma. Čineći to, namjeravam
problematizirati ono što sam jednom nazvala Foucaultovim “empirijskim uvidima”,
nasuprot njegovim “normativnim konfuzijama”.
2. Od
discipline ka fleksibilizaciji?
Prethodni opis
fordističke discipline pretpostavlja barem tri empirijske tvrdnje koje danas
više nisu istinite. Najprije, pretpostavlja da je društvena regulacija
organizirana u nacionalnim okvirima, da je njen predmet nacionalna populacija
koja živi u nacionalnom društvu pod okriljem nacionalne države, koja zauzvrat
upravlja nacionalnom ekonomijom. Zatim, pretpostavlja da društvena regulacija
konstituira netržišnu protutežu režimu akumulacije kapitala, koja je koncentrirana
u zoni “društvenog”, a njene karakteristične institucije su vladine i nevladine
agencije koje sačinjavaju (nacionalnu) socijalnu državu blagostanja. Konačno,
pretpostavlja da je logika regulacije potčinjavajuća i individualizirajuća, da
regrutiranjem pojedinaca kao agenata samoregulacije, istovremeno promiče
njihovu autonomiju i potčinjava ih kontroli ili, točnije, promiče njihovu
autonomiju kao sredstvo njihove kontrole.
Ako su ove tvrdnje bile istinite u eri postfordizma, njihov
status danas je sumnjiv. U razdoblju postforditičke globalizacije nakon '89-e,
društvene interakcije sve više prelaze granice država. Posljedica je toga da
regulacija društvenih odnosa prolazi kroz veliki zaokret u razmjerima, jednak denacionalizaciji i transnacionalizaciji. Ne više ekskluzivno nacionalna stvar, ako je
uistinu ikada i bilo, društvena regulacija sada se istovremeno događa na
nekoliko različlitih nivoa. U slučaju javnog zdravstva, primjerice, od državnih
agencija se sve više očekuje da svoje politike usklade s onima na
transnacionalnim i međunarodnim nivoima. Isto vrijedi i za upravljanje,
bankarsku regulaciju, radne standarde, ekološku regulaciju i protuterorizam. Stoga, iako nacionalno upravljanje ne nestaje, ono je u procesu decentriranja,
jer njegovi regulatorni mehanizmi postaju usaglašeni (katkada saradnjom,
katkada natjecanjem) s onima na drugim nivoima. Ono što se pojavljuje, dakle,
jeste novi tip regulatorne strukture, višeslojni sistem globalizirane
guvernmentalnosti čije konačne konture tek trebaju biti određene.
Istovremeno, regulacija također prolazi kroz proces desocijalizacije. U današnjoj
hegemonijskoj – neoliberalnoj – varijanti globalizacije, masivni, nesputani
transnacionalni tokovi kapitala izbacuju iz kolosijeka keynesijanski projekt
nacionalnog ekonomskog upravljanja. Tendencija je da se fordistička država
blagostanja transformira u postfordističku “kompetitivnu državu”, dok se države
otimaju da smanje poreze i eliminiraju “birokratiju” u nadi da će zadržati i
privući ulaganja. Posljedica konstantnog snižavanja
poreskih stopa jeste pospješivanje mnoštva deregulacijskih projekata, kao i
pokušaji da se privatiziraju socijalne usluge, bilo da ih se prebacuje na
tržište ili prenosi na obitelj (što u praksi znači na žene). Iako razmjer
ovakvih projekata varira od zemlje do zemlje, krajnji rezultat je globalna
tendencija usmjerena ka destruktuiranju zone “nacionalnog društvenog”, koje je
prethodno bilo centrom fordističke discipline. Sve manje društveno
koncentrirani, sve više usmjereni ka tržištu i obitelji, manje je vjerovatno da
će se postfordistički procesi društvene regulacije približiti zoni koju možemo identificirati. Zapravo, ono
što globalizacija generira jeste novi krajobraz društvene regulacije,
privatiziraniji i raspršeniji od svakog kojega je zamislio Foucault.
Konačno, baš kao što fordistička disciplina iščezava u sjeni
globalizacije, jednako tako se rasipa i njena usmjerenost ka samoregulaciji.
Budući da sve više društvenog rada postaje tržišnim, radno intenzivni individualizirajući
fokus fordizma opada. U psihoterapiji, primjerice, vremenski intenzivni, na
razgovor usmjereni pristupi favorizirani u fordizmu sve više su isključeni iz osnovnog
osiguranja, a zamijenjeni su instantnim tretiranjem/zbrinjavanjem farmapsihologije.
Nadalje, slabljenje keynesijanskog državnog nadziranja znači više
nezaposlenosti i manje redistribucije prema dolje, što će reći uvećanu
nejednakost i socijalnu nestabilnost.
Vakuum koji iz ovoga proizlazi vjerovatnije će biti popunjen izravnom
represijom nego naporima da se promovira individualna autonomija. Shodno ovome,
u SAD-u neki analitičari govore o transformaciji socijalne države u
“zatvorsko-industrijski kompleks” gdje zatvaranje mladića pripadnika manjinskih
grupa postaje privilegiranom politikom nezaposlenosti. Štoviše, zatvori o kojima je riječ imaju malo toga zajedničkog s humanističkim
panoptikonom kojeg je opisao Foucault.
Upravljanje ovim zatvorima često je podrazumijevalo sklapanje ugovora o
saradnji s profitnim korporacijama, jer oni su prije žarište rasno zasnovanog i
seksualiziranog nasilja – silovanja, eksploatacije, korupcije, neliječenog
HIV-a, ubilačkih bandi i čuvara, nego li labaratoriji samorefleksije. Ako takvi
zatvori prikazuju jedan aspekat postfordizma u malom, to je onaj koji više ne
funkcionira kroz individualnu samovladavinu. Naprotiv, ovdje susrećemo povratak
represije, ako ne povratak represiranih.
U svim ovim aspketima postfordistička globalizacija je
daleko od foucaultovske discipline: višeslojna nasuprot nacionalno omeđene,
disperzirana i tržišno orijentirana nasuprot društveno koncentrirane, sve više
represivna nasuprot samoregulirajuća. S takvim odstupanjima zvuči primamljivo
zaključiti da je disciplinarno društvo naprosto stvar prošlosti (dépassé). Mogli bismo čak doći u
iskušenje i, slijedeći Jean Baudrillarda, zaključiti
kako bismo svi trebali “zaboraviti Foucaulta”.
3. Globalizirana
guvernmentalnost
To bi, međutim, bila greška. Ako je suvremeno društvo
postfordističko i stoga postdisciplinarno, ono ipak može probitačno biti
analizirano iz kvazi-foucaultovske perspektive. Ključna stvar jeste
identificirati karakteristike mehanizama upravljanja i političke racionalnosti
novog načina regulacije koji je na pomolu. Rezultat bi bio kvazi-foucaultovsko
razumijevanje novog oblika globalizirane guvernmentalnosti.
Ovaj projekt, onako kako ga ja razumijevam, ima tri glavna
parametra. Prvi i krucijalni zadatak je konceptualizirati transnacionalni
karakter postfordističke regulacije. Drugi zadatak je teoretizirati njegovo sve
veće oslanjanje na disperzirane i tržišno orijentirane načine guvernmentalnosti.
Treći zadatak je analizirati njegovu distinktivnu političku racionalnost,
ukljućujući i njegove karakteristične objekte intervencije, načine
subjektivacije. Za svaki od zadataka možemo se, srećom, pozvati na neke od
pionirskih radova koji su nam već dostupni.
Transnacionalni karakter savremene guvernmentalnosti jeste
izričiti predmet mnoštva literature o globalizaciji. Pod sloganom “vladavina
bez vlade” mnogi znanstvenici mapiraju obrise novog, višeslojnog regulatornog
aparata koji operira na transnacionalnom nivou. Preciznije rečeno, riječ je o
tome da se locus guvernmentalnosti
razdvaja, rastače u nekoliko odvojitih funkcija i pripisuje nekolicini
različitih agencija koje operiraju na nekoliko različitih nivoa – globalnim,
regionalnim, lokalnim i subnacionalnim. Na primjer, vojne i sigurnosne funkcije
se kao rezultat “humanitranih intervencija”, “operacija očuvanja mira”, “rata
protiv terorizma” i mnoštva multilateralnih sigurnosnih sporazuma relociraju,
razdvajaju na nekoliko dijelova i mijenjaju dimenzije. Jednako tako, krivični
zakon i policijske funckije se razdvajaju, spajaju i uspostavljaju na novim
nivoima, nekada uperene i prema gore, kao u slučaju međunarodnih sudova za
ratne zločine, Međunarodnog kaznenog suda, “univerzalne nadležnosti” i
Interpola, ali nekada uperene i prema dolje, kao u slučaju plemenskih sudova i
privatizacije zatvora. U međuvremenu, odgovornost za ugovorno pravo prelazi na
druge nivoe, što je posljedica nastanka privatnog transnacionalnog režima za
rješavanje poslovnih nesporazuma (obnova lex
mercartoria). Funkcije ekonomskog nadzora se premještaju prema gore, ka
regionalnim trgovačkim blokovima poput EU, NAFTA-e i Marcosura, te formalnim i
neformalnim transnacionalnim tijelima poput Svjetske banke, MMF-a i Svjetskog
ekonomskog foruma; ali i prema dolje, ka općinskim i provincijalnim agencijama,
sve više odgovornim za poticanje razvoja, reguliranje plaća i poreza te
osiguravanje socijalne skrbi. Posvuda, dakle, svjedočimo nastanku jedne nove,
višeslojne strukture guvernmentalnosti, kompleksnog zdanja u kojem je
nacionalna država samo jedan od mnogih nivoa.
Ovaj novi, globalizirajući način regulacije dovodi do znatne
disperzije guvernmentalnosti. Za razliku od svog fordističkog prethodnika,
postfordistički način regulacije teži ka “vladanju s udaljenosti”, putem
fleksibilnih, fluktuirajućih mreža koje prevazilaze struktuirane
institucionalne položaje. Reguliranje društva danas više nije nacionalno-državno usredsređeno, nego
funkcionira kroz moći i volje disperzirane grupe entiteta, uključujući i
države, naddržavne organizacije, transnacionalna poduzeća, NVO-e, profesionalna
udruženja, i pojedince. Na nivou države, primjerice, QUANGO-i pretpostavljaju regulatorne funkcije koje su prethodno bile u nadležnosti
države; privatizacijom zatvora, komunalija i škola, izborna odgovornost je
zamijenjena pregovorima među “partnerima” u “mjesnim” odborima. Jednako tako, na međunarodnom nivou, šarena i promjenjiva skupina neizabranih
uglednih ličnosti u Davosu se sastaje jednom godišnje u djelimično
institucionaliziranoj raspravi, dok pravne regulative transnacionalnih
poslovanja ustupaju pred novim oblicima ad
hoc, neformalne arbitraže, čiji ih privatni i diskrecioni karakter
izolira/odvaja od javne kontrole. Sve ovo rezultiralo je javnim aparatom s tako kompleksim i promjenjivim
sastavom da ga je vrsni teoretičar međunarodnih odnosa Robert F. Cox nazvao la nebuleuse
Postfordistička guvernmentalnost, neovisno o njenoj
sumnjivoj kvaliteti, pokazuje neke prepoznatljive kvalitativne odlike. Ovaj
način regulacije se za razliku od svojih prethodnika mnogo više oslanja na
tržišno orijentirane mehanizme upravljanja. Pod krinkom neoliberalizma, on u
velikoj mjeri širi opseg ekonomske racionalnosti, uvodi natjecanja u socijalne
usluge, transformira klijente u potrošače, a stručne profesionalce podređuje
tržišnoj disciplini. U ovom režimu “od-državljene guvernmentalnosti” nezavisna
politika blagostanja ustupa mjesto formalnim tehnologijama ekonomske
odgovornosti budući da revizori, a ne stručnjaci za socijalne usluge, sada
stoje u prvim redovima kao oni koji discipliniraju. Dok u međuvremenu vaučeri dolaze na mjesto javnih usluga, a privatizirani
“menadžment rizika” zamjenjuje socijalno osiguranje, pojedinci su prisiljeni da
preuzmu sve veću “odgovornost” za svoje živote. Istiskujući fordističke tehnike
“društvene kontrole”, tržišni mehanizmi reguliraju veliki dio naših aktivnosti;
čak su i odluke o braku i odgoju djece isprepletene s poticajima i
potrebama/osjetljivošću tržišta.
Ishod je novi, postfordistički način potčinjavanja. Nije
riječ niti o viktorijanskom subjektu individualizirajuće normalizacije niti o
fordističkom subjektu kolektivnog blagostanja; novi subjekt guvernmentalnosti
je aktivno odgovorni djelatnik. Subjekt (tržišta) izbora i konzument usluga,
ovaj pojedinac je prisiljen kvalitet vlastitog života unaprijediti vlastitim
odlukama.U ovoj novoj “brizi za sebe”, svak je stručnjak za sebe, odgovoran za
upravljanje svojim vlastitim ljudskim kapitalom do maksimalnog učinka. U ovome smislu, fordistički projekt samoregulacije se nastavlja drugim
sredstvima.
No, postfordistički način guvernmentalnosti veoma se
razlikuje od svojih prethodnika. Fordistička je regulacija implicitno težila ka univerzalnosti, unatoč
stalnim socijalnim nejednakostima. Prema Foucaultovom razumijevanju, objekt
njene intervencije bio je ne samo disciplinirani pojedinac, nego “opće
blagostanje” i “stanovništvo” u cjelini; disciplinarna normalizacija bila je
povezana s “biomoći” koja je projicirala nacionalnu sinhronizaciju i
standardizaciju, premda preko leđa potčinjenih koloniziranih. Nasuprot ovome,
postfordistička guvernmentalnost je, kao što smo vidjeli, rasplamsala i
proširila nacionalni okvir. Štoviše, na taj način ona se istovremeno odriče
univerzalističke žeđi ovog potonjeg (fordizma), ali bez pribjegavanja laissez-faire principu. Postfordistička
regulacija prije uspostavlja nove forme (transnacionalne) segmentacije. Ona
velikim dijelom funkcionira u vidu profiliranja stanovništva, razdvaja i prati
pojedince u cilju učinkovitosti i sprečavanja rizika. Razdvajajući sposobno-i-kompetitivno
žito od nesposobnog-i-nekompetitivnog kukolja, postfordističke politike
blagostanja stvaraju različite životne tokove za svakog ponaosob. Rezultat je
novi vid segmentirane guvernmentalnosti: odgovornosna samoregulacija za jedne,
brutalna represija za druge. U ovom “dualnom društvu”, hiperkompetitivna, u
potpunosti umrežena zona koegzistira s marginalnim sektorom isključenih koji
nisu postigli mnogo.
Prethodna skica zaista je samo skica: letimičan pregled
nekih od pravaca sukladno kojima se postfordistička guvernmentalnost poima.
Mnogo toga ostaje da se uradi. Neka mi bude dopušteno da završim upućivanjem na
dva dodatna smjera za daljnje istraživanje.
Jedna zanimljiva mogućnost tiče se upravljačkih funkcija
koje u postfodrizmu obavljaju “mreže”. Kao sveprisutna globalizacijska
poštapalica, pojam “mreže” imenuje i formu društvene organizacije i
komunikacijsku infrastrukturu. Glavno obilježje mreža jeste njihova sposobnost
da kombiniraju pravilima vođenu organizaciju s fleksibilnošću, otvorenošću, decentriranošću
i prostornom disperzijom. Stoga pri poslovanju imamo razne transnacionalne lance
firmi: dobavljače, kontraktore, preprodavače, itd. koji čine slabu, lako
promjenjivu strukturu usmjerenu ka slobodnom tržištu i pravovremenoj
proizvodnji. Isto tako, i u osobenoj intersekciji politike, religije i
kriminaliteta koji nam je danas toliko na pameti imamo terorističke mreže:
transnacionalne, decentrirane, prostorno disperzirane, naizgled bez vođe i
nemoguće za locirati, barem ne nečim tako traljavim kao što je nacionalna
država, a ipak sposobne za nevjerojatno dobro organizirane akte sinhroniziranog
i masovnog uništenja, regrutiranja McWorld-a u službu Jihada, ako ne i trajnu
destabilizaciju razlike među njima.
Naizgled više rizomatične i deleuzovske, nego disciplinarne
i foucaultovske, mreže se ipak možda pojavljuju kao novi važni nosioci
postfordističke guvernmentalnosti. Kritičkim teoretičarima globalizacije bi
bilo korisno kada bi ih pokušali analizirati u foucaultovskim pojmovima. Prije
svega, njihovu bismo artikulaciju (i kompetitivnu i kooperativnu) mogli istražiti
pomoću poznatijih oblika regulatornih agencija. Drugi kandidat za kvazi-foucaultovsku
analizu globalizacije jeste s ovim povezani pojam “fleksibilizacije”.
Druga sveprisutna globalizacijska poštapalica,
“flekisibilizacija”, imenuje i način društvene organizacije i proces
samokonstitucije. Štoviše: to je proces samokonstitucije koji je vezan uz, koji
proizlazi iz, i koji podsjeća na oblik društvene organizacije. Glavne odlike
fleksibilizacije su fluidnost, proizvoljnost i temporalni horizont
“nedugoročnog”. Prema tome, ono što mreže predstavljaju za prostor,
fleksibilizacija predstavlja za vrijeme. Tako u poslovnom svijetu imamo
fleksibilnu specijalizaciju pravovremene proizvodnje. A imamo i “fleksibilnog
čovjeka” (i ženu) koje je Richard Sennet opisao kao one koji često mijenjaju
poslove, čak i karijere, koji odmah preseljavaju, čije su karijere i
prijateljstva podešeni tako da pristaju horizontu nedugoročnog, i čije se
sopstvo ne sastoji niti od jednog smislenog, koherentnog, sveobuhvatnog
životnog narativa. Takva fleksibilna sopstva su, čini se, više fragmentirana i postmoderna od
potčinjenih i identitarnih sopstava koje je opisao Foucault. Pa ipak, ona se
možda unatoč svemu pojavljuju kao novi važni nosioci samoregulacije – barem u
slučaju “sposobnih klasa”. Na taj način, kritički teoretičari ih mogu
podvrgnuti kvazi-foucaultovskoj analizi. Prije svega, mogu pokušati odrediti da
li projekt društvene kontrole kroz samovladanje, pa čak i osobnu autonomiju,
može nadživjeti fordizam u nekom novom ruhu.
U svim takvim analizama, trebali bismo se prisjetiti da je
disciplina bila Foucaultov odgovor na sljedeće pitanje: kako moć operira u
odsutnosti kralja? Danas njegov odgovor, naravno, više nije uvjerljiv, ali to
nije sve. Još više uznemirava činjenica da se samo pitanje treba reformulirati :
kako moć operira nakon decentriranja nacionalnog okvira, koji je, dugo nakon
smrti monarha, nastavio da organizira društvenu regulaciju? Zapravo, bilo bi
teško formulirati bolje vodeće pitanje budući da nastojimo razumjeti nove
metode guvernmentalnosti u eri neoliberalne globalizacije. Smatram da je takvo
nastojanje daleko najprikladniji način da odamo počast jednom od
najoriginalnijih i najvažnijih mislioca prethodnog stoljeća.
[1] Prevedno iz: Fraser, N. “From Discipline to Flexibilization?
Rereading Foucault in the Shadow of Globalization”. U: Constellations Vol.
10, Issue 2 (2003), str. 160 – 171.
Sa engleskog
prevela:
Tijana Okić